Dolina Ourika oddalona jest od Marrakeszu około 65 km i stanowi doskonałą odskocznię od zatłoczonego i głośnego Marrakeszu. Jeżeli masz dość tłumów i zgiełku wielkiego miasta, to dolina Ourika będzie doskonałym rozwiązaniem dla Ciebie. Tylko godzina jazdy samochodem i znajdziesz się u stóp samych gór Atlas w otoczeniu cudownej przyrody. Spakuj zatem wygodne buty do walizki i zaplanuj jednodniowy wypad do doliny Ourika.

Po ponad tygodniu w Marrakeszu miałam już trochę dość miasta. Marrakesz jest cudownym miejscem, ale zarazem jest miastem bardzo głośnym i zatłoczonym. Do tego 40-stopniowy upał nie poprawiał sytuacji… Na szybko zaczęłam szukać opcji na jednodniowy wypad z Marrakeszu i stanęło na oddaloną o niespełna godzinę jazdy samochodem dolinę Ourika. Wybór okazał się strzałem w dziesiątkę. Dolina Ourika położona jest u samych stóp gór Atlas i jest to miejsce bardzo malownicze i spokojne. Do tego temperatura jest znacznie niższa niż w mieście. Czego chcieć więcej 😉

W drodze do Ourika
W drodze do doliny Ourika

Czym jest Dolina Ourika

Tak jak wspomniałam dolina Ourika leży u samych stóp gór Atlas. Głównym miastem w dolinie jest mała miejscowość Setti Fatma, która stanowi doskonałą bazę wypadową do pieszych wędrówek. Co ciekawe tereny Ourika nie są zamieszkane przez Arabów, ale przez Berberów. W Maroko żyją dwie nacje: Arabowie oraz Berberzy. Obie nacje są wyznawcami tej samej religii, ale posługują się zupełnie innymi językami. Również kultura tych dwóch nacji i sposób życia różnią się od siebie. Arabowie zamieszkują miasta, a Berberzy głównie tereny górskie. Miasto Setti Fatma w całości zamieszkane jest przez Berberów, więc podczas mojej wycieczki do doliny Ourika miałam okazję poznać drugą nację zamieszkującą Maroko.

Jak dotrzeć do doliny Ourika?

Do Doliny Ourika można dotrzeć na dwa sposoby. Pierwszym wyjściem jest taksówka. Ta opcja sprawdzi się idealnie wśród osób, które podróżują z większą grupą. Koszt taksówki uzależniony będzie od czasu, jaki będziesz chciał spędzieć w Ourika. Poza cudowną doliną możesz także wybrać się do fabryki olejku arganowego lub skorzystać z przejażdżki na wielbłądzie. Drugą opcją dotarcia do Ourika jest zorganizowana wycieczka, a raczej transport. W Medinie jest wielu operatorów wycieczek oferujących wycieczki w góry Atlas. Możesz także zarezerwować wycieczkę przez internet. My byliśmy jedynie w dwójkę, więc zdecydowaliśmy się zarezerwować wycieczkę online. Wybraliśmy wycieczkę, która trwała 6 godzin i zapłaciliśmy 26 euro od osoby. Grupa była bardzo mała, bo poza nami w busie znajdowały się jeszcze dwie inne osoby.

Droga do doliny Ourika

Podróż do miasteczka Setti Fatma z Marrakeszu trwa 60 minut. Nasza grupa jeszcze zatrzymała się w kilku miejscach, więc ten czas się wydłużył. Przez większą część trasy jedzie sie drogą krajową, dopiero po 40 minutach wkracza się w malownicze tereny górskie. Nasza grupa miała zaplanowane 2 postoje przed dotarciem do doliny Ourika. Pierwszym przystankiem był dom Berberów. Z jednej strony przystanek ten był dosyć interesujący, z drugiej znów miałam wrażenie, że była to strata czasu. Cała nasza czwórka została bardzo mile przywitana przez gospodarza. W domu Berberów (Berber House) zostają produkowane dywany. Wszystkie dywany są ręcznie robione przez Panie na miejscu. Mogliśmy zobaczyć Panie przy pracy, jak ręcznie plecą dywany. Przyznam, że finalny produkt wyglądał znakomicie. To właśnie takimi robótkami ręcznymi trudzą się Berberzy zamieszkujący tereny Ourika. Była to dosyć ciekawa lekcja. Wizyta w Berber House mogła skończyć się w miły sposób gdyby nie nachalność gospodarza, który na koniec na siłę starał się sprzedać nam te dywany. Nie wiem, jaki to miało sens. Sprzedawanie dywanów ludziom podróżującym Ryanairem z walizką podręczną nie jest dobrym chwytem sprzedażowym… Pozostał mi po tej wizycie lekki niesmak.

Drugim naszym przystankiem była wizyta w wytwórni olejku arganowego (Argan Cooperatives). Mogliśmy tam zobaczyć, jak wytwarza się olejek arganowy. Kilka Pań z okolicznej wioski wydobywało ręcznie olejek z owoców drzewa arganowego. Zaraz obok znajdował się sklep, gdzie można było zakupić owe wyroby. Sprzedający nie byli już tak nachalni i pozostawili nam wybór w sprawie zakupów.

W drodze do doliny Ourika można także skorzystać z przejażdżki wielbłądem. Minęliśmy co najmniej pięciu właścicieli wielbłądów oferujących krótkie przejażdżki. Jeżeli nie chcesz skusić się na jazdę wielbłądem, to możesz zatrzymać się chociaż na zdjęcie z dwugarbnymi zwierzakami.

Co robić w dolinie Ourika

Po dotarciu to miasteczka Setti Fatma masz dwa wyjścia. Możesz zostać w miasteczku i zrelaksować się w jednej z okolicznych kawiarni. Możesz też wybrać się na spacer i odkryć chociaż jeden ze znajdujących się w okolicy 7 wodospadów. My bez wahania postawiliśmy na drugą opcję. Niestety droga do wodospadu nie jest oznaczona. Jest to pewnie celowy zabieg, aby zapłacić lokalnemu przewodnikowi za wskazanie drogi. Nie przygotowaliśmy ani mapy, ani trasy spaceru, więc musieliśmy skorzystać z usług przewodnika. W miasteczku nie trudno o przewodnika, bo mam wrażenie, że wszyscy mieszkańcy Setti Fatma z tego żyją. My trafiliśmy na bardzo przyjaznego przewodnika, który był bardzo pomocny w czasie drogi. Nasza 4-osobowa grupa zapłaciła w sumie 200 dirham.

Miasto Fatma
W dole miasto Fatma

Cała trasa zajęła nam 90 minut. W tym czasie dotarliśmy do jednego wodospadu. Aby dotrzeć do wszystkich 7 wodospadów należy poświęcić minimum 4 godziny. Trasa do pierwszego wodospadu nie należy do najłatwiejszych. Szliśmy w dosyć wolnym tempie, robiliśmy przystanki na zdjęcia i krótkie odpoczynki. Droga jest bardzo kamienista i czasami trzeba się wspiąć po kamieniach. Dla mnie trasa nie stanowiła problemu. Oczywiście dobrze sie przy tym ubrudziłam, bo momentami musiałam się podciągać i potem znów ześlizgiwać. Dziewczyna w naszej grupie zupełnie nie dawała sobie rady i prawie przez całą trasę nasz przewodnik musiał ją trzymać za rękę. W skali od 1 do 10, ja osobiście oceniam trudność tej trasy na 4, ale dla innych osób droga może okazać się sporym wyzwaniem.

Jeżeli planujesz wypad do Ourika i zdobycie pierwszego wodospadu, to koniecznie zabierz ze sobą wygodne buty i wodę. Ja niestety nie miałam butów sportowych, bo nie planowałam żadnych aktywności fizycznych. Dałam radę w butach miejskich, ale niestety zniszczyłam je i pewnie już więcej ich nie założę 😉

Czy warto jechać do doliny Ourika

Tak, absolutnie warto. Moment w którym dotarliśmy do wodospadu był takim małym momentem triumfu dla nas 😉 Wodospady, jak i cała dolina Ourika są przepiękne. Wszędzie panuje spokój i cisza. Mieszkańcy są przemili i bardzo uczynni. Zdecydowanie polecam jednodniowy wypad z Marrakeszu do doliny Ourika.

Kilka ujęć z doliny Ourika znajdziesz w filmiku poniżej 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Wymagane pola są oznaczone *