Burj Khalifa (Burdż Chalifa) w Dubaju to najwyższy budynek na świecie o wysokości 828 metrów. Razem ze znajdującym się obok Dubai Mall zaliczają się do największych atrakcji w mieście. Burj Khalifa to apartamenty i hotel, ale na 125 piętrze znajduje sie taras widokowy, który udostępniony jest dla turystów. Z tarasu można zobaczyć cały Dubaj!

Bez dwóch zdań wizytówką Dubaju jest drapacz chmur Burj Khalifa. Jest to często pierwsze miejsce jakie odwiedzają podróżnicy w Dubaju a często nawet jedyne. Podróżnicy przebywający w Dubaju tylko kilka godzin podróżują z lotniska do centrum miasta po to tylko, żeby na własne oczy zobaczyć ten słynny budynek!

Będąc w Dubaju Burj Khalifę widziałam kilkakrotnie.Całe centrum Dubaju z Burj Khalifa i innymi drapaczami chmur prezentuje się naprawdę fajnie po zmroku. Wtedy też wszystkie budynki zostają podświetlone i centrum wygląda naprawdę pięknie. Do tego po zmroku w Dubai Mall ma miejsce pokaz fontann z animacjami na Burj Khalifa. Jest to takie must-see w Dubaju. Jak wspomniałam Burj Khalifa ma też taras widokowy. Wybrałam się tam z bardzo pozytywnym nastawieniem oczekując pięknych widoków i pozytywnych wrażeń. Niestety bardzo się zawiodłam. Moja wizyta daleko odbiegała od początkowych oczekiwań. Wróciłam zła, zmęczona i zawiedziona. Taras widokowy Burj Khalifa to sprawnie działająca maszynka do robienia pieniędzy. Nikt nie dba tam o komfort odwiedzających. Kupiłeś bilet, odczekaj kilka godzin w kolejce, wjedź windą i do widzenia. Na taras ma wjechać jak najwięcej osób, a to że odwiedzający ledwo się tam mieszczą to już nieistotne. O szczegółach mojej niefortunej wizyty piszę dokładnie poniżej.

Kilka słów o Burj Khalifa

Najwyższy budynek świata o wysokości 828 metrów, Burj Khalifa, znajduje się w dubajskiej dzielnicy Downtown. Drapacz chmur nazwano tak na cześć prezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Khalifa bin Zayed Al Nahyan. Prace konstrukcyjne rozpoczęto w 2004 roku a ukończono w 2009 roku. Rok później nastąpiło oficjalne otwarcie budynku.

Wygląd Burj Khalifa nawiązuje do kwiatu pustyni oraz architektury islamu. Całość została zaprojektowana przez firmę Skidmore, Owings and Merrill, która zaprojektowała kilka innych słynnych drapaczy chmur w tym jedną z nowojorkich wież World Trade Centre.

Burj Khalifa posiada 163 piętra. Dolne poziomy zajęte są przez hotel Armani. Wyżej znajdują się apartamentowce. Tarasy widokowe zajmują piętra 124, 125 oraz 148.

Burj Khalifa Dubaj

Jak wygląda wizyta w Burj Khalifa

Bilety na taras widokowy Burj Khalifa kupiliśmy kilka dni przed wizytą. Zdecydowaliśmy się na bilet łączony – taras widokowy z akwarium. Bilety na taras widokowy kupuje się na konkretną godzinę, a wejścia odbywają się co 30 minut. Miałam nadzieję, że wejście pójdzie sprawnie skoro bilety kupuje się na konkretną godzinę. Niestety na miejscu okazało się, że godzina wstępu nie ma znaczenia. Kolejka do wejścia była ogromna!

Wejście do Burj Khalifa znajduje się w Dubai Mall. W centrum handlowym trzeba kierować się oznaczeniami 'At The Top’, żeby dojść na miejsce. Dubai Mall jest ogromnym centrum handlowym, więc polecam wybrać się tam wcześniej, bo naprawdę łatwo można się zgubić! Po kilku minutach kluczenia po Dubai Mall ujrzeliśmy ogromną kolejkę do wejścia na taras. Kolejka była ogromna a bałagan jeszcze większy. Po jednej stronie miały wchodzić osoby z biletami a po drugiej z rezerwacją. Całym bałaganem zarządzała jedna osoba, która mimo najszczerszych chęci nie dawała rady. Nikt w kolejce nie wiedział co robić, gdzie stać. My oczywiście stanęliśmy w złej kolejce, więc zmarnowaliśmy 30 minut. Okazało się, że soby bukujące bilety online mogą wejść szybciej.

Ominęliśmy długą kolejkę, ale zaraz spotkała nas kolejna do skanowania biletu i zaraz po niej do kontroli bezpieczeństwa (takiej jak na lotnisku). I tu znów pech. W czasie skanowania plecaka maszyna znalazła zabronioną rzecz. Trzeba było zostawić w depozycie. A depozyt znajduje się przed wejściem. Musieliśmy wyjść, znów zeskanować bilet i przejść kontrolę bezpieczeństwa.

Tym razem się udało. Przeszliśmy kilkadziesiąt metrów. I znów kolejka! Tym razem do windy. Tutaj spędziliśmy ponad 60 minut. Ludzi pełno, każdy zdenerwowany. Nikt nie podaje informacji, jak długa jest kolejka, jaki czas oczekiwania.

Po 2.5 godzinach od wejścia do Dubai Mall wreszcie wsiedliśmy do windy. Po chwili byliśmy na 125 piętrze Burj Khalifa. Niestety tak od razu nas na taras nie wpuszczono. W końcu trzeba odstać w kolejce do pamiątkowych zdjęć. Pan fotograf nie rozumiał, że nie chcemy zdjęcia. Stać w kolejce musieliśmy. Puścił nas po kilku minutach bez zdjęcia ale minę miał dosyć zniesmaczoną.

No nic udało się – byliśmy na górze. Winda dojeżdża na 125 piętro i dodatkowo schodami można zejść na piętro 124. Zostaliśmy najpierw na górnym piętrze, które znajduje się w całości wewnątrz. Jest to bardzo mała powierzchnia, którą w większości zajmuje sklep z pamiątkami. Przestrzeni dla odwiedzających jest naprawdę mało. Do tego okna były tak brudne, że ciężko było zrobić dobre zdjęcie. Całość obeszliśmy w 5 min – tak mała jest to powierzchnia.

Burj Khalifa

Następnie zeszliśmy schodami na 124 piętro. Ten poziom znajduje się częściowo wewnątrz i na zewnątrz. Tutaj powierzchnia jest nieznacznie większa, ale też jest więcej osób. Oczywiście jest tutaj stanowisko z płatnymi zdjęciami, które zajmuje sporą część powierzchni. Widok jest oczywiście ładny, ale całe doświadczenie z dotarciem na taras odejmuje wszelkie chęci.

Po kilku minutach zaczęliśmy kierować się do windy. Kolejka na 124 piętrze znów ogromna. Wygląda na co najmniej 40 minut czekania. Weszliśmy na piętro 125 tam cud – kolejki brak! Po chwili znaleźliśmy się w windzie. W windzie nie było światła, ale to szczegół 🙂

Po 10 minutach wyszliśmy na główny dziedziniec Dubai Mall. 10 minut na tarasie i prawie 3 godziny w kolejkach! Naprawdę było to strata czasu i uważam, że w Dubaju jest tak dużo tarasów widokowych, że nie ma co tracić czasu na ten w Burj Khalifa.

Burj Khalifa

Burj Khalifa Dubaj

Jak już wspomniałam zarezerwowaliśmy online pakiet, czyli taras widokowy i akwarium, które znajduje się w Dubai Mall. Po tarasie widokowym udaliśmy się zatem do akwarium. Mimo iż kupiliśmy bilet online to musieliśmy go wymienić w kasie na bilet drukowany. Całe szczęście kolejki nie było, ale trwało to dosyć długo, bo akurat mieli awarię systemu.

Akwarium znajduje się na dwóch poziomach. Pierwszy poziom znajduje się tuż za kasą biletową i jest to jedynie tunel. Jest on dosyć krótki, prawdę mówiąc nic specjalnego. Piętro wyżej znajduje się drugi poziom. Tam już są akwaria morskie i różne morskie żyjątka. Oczywiście po przeskanowaniu biletów czeka wszystkich płatne zdjęcie. Tutaj znów fotograf nie krył niezadowolenia z faktu, że zdjęcia nie chcieliśmy. Ta część akwarium jest bardzo mała. A wszystkie dodatkowe atrakcje jak na przykład pingwiny są extra płatne. My mieliśmy tylko podstawowy bilet, nie chcieliśmy dopłacać, więc po 10 minutach już byliśmy na zewnątrz.

Akwarium w Dubai Mall raczej nie polecam. Być może jest to fajna atrakcja dla dzieci, ale na mnie zbyt wielkiego wrażenia akwarium nie zrobiło.

Akwarium Dubaj

Cena wstępu, bilety i pakiety

Bilety do Burj Khalifa można kupić na dwa sposoby:

Oczywiście polecam kupno biletów online, żeby uniknąć kolejki do kasy.

Odwiedzający mają do wyboru kilka pakietów. Oto niektóre z nich:

• At the Top, Burj Khalifa – piętra 124 i 125
  • At the Top, Burj Khalifa SKY – piętra 124, 125 oraz 148
  • At the Top + Akwarium – piętra 124 oraz 125 + akwarium morskie (ten pakiet właśnie wybrałam)

Co zobaczyć w okolicy Burj Khalifa

Burj Khalifa znajduje się w dzielnicy Downtown w sąsiedztwie największego centrum handlowego Dubai Mall. Dubaj to miasto zakupowe i całkiem sporo osób rozpoczyna i kończy swoję wizytę w mieście właśnie w Dubai Mall. Centrum jest faktycznie masywnych rozmiarów. Znajduje się tam kilkadziesiąt restauracji, akwarium morskie, sztuczny wodospad a nawet lodowisko. Można tam spędzić nawet cały dzień.

Najbardziej polecam spacer do Dubai Mall i dzielnicy Downtown po zmroku. Wszystkie drapacze chmur i ulice są pieknie podświetlone. Miasto jest bardzo spokojne i prezentuje się pięknie. Na uwahę szczególnie zasługuhe budynek opery o bardzo oryginalnym kształcie.

Dubaj

Codzienny pokaz fontann w Dubai Mall

Tras widokowy Burj Khalifa nie zrobił na mnie wrażenia. Spodobał mi się jednak pokaz fontann w Dubai Mall z animacjami na Burj Khalifa. Pokaz trwa kilka minut (długość jednej piosenki) i ma miejsce w południe o gozinie 13.00 oraz 13.30. Pokazy wieczorne odbywają się od 18.00 do 22.00 co 30 minut.

Pokaz wieczorny naprawdę robi wrażenie. Obok pokazu fontann można podziwiać animacje na budynku Burj Khalifa. Polecam wybrać się tam już po 17.00 i zająć dobre miejsce kilka minut przed 18.00. Od godziny 19.00 Dubai Mall staje się naprawdę zatłoczonym miejscem i trudno jest znaleźć wolne miejsce do oglądania spektaklu na wodzie.

Pokaz fontann Dubaj

Przewodnik po Dubaju

Jeden komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.Wymagane pola są oznaczone *